Levering in
vlag Nederland Nederland

Champagne

Champagne is dé mousserende wijn van feestelijke gelegenheden, geassocieerd met vreugde, feesten en prestige. Ontdek de elegantie en verfijning van deze sprankelende wijn met een fijne selectie champagnes van toonaangevende huizen en wijnmakers.

Al onze Champagnes

Top champagne wijnhuizen

Je favoriete Champagnemerken

Champagne Ruinart
Champagne Dom Pérignon
Champagne Bollinger
Champagne Mumm
Champagnes Moët & Chandon
Champagne Taittinger

Champagne: een wijn die de wereld heeft veroverd

Champagne, een must-see bestemming voor liefhebbers van mousserende wijn, is ongetwijfeld een van Frankrijks bekendste wijngaarden ter wereld. Het dankt zijn roem aan zijn mousserende wijn. Een nectar waarvan het succes zich tot ver buiten de Franse grenzen heeft verspreid! Champagne is beschermd door een appellation d'origine contrôlée en staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Champagne dankt zijn reputatie aan zijn kwaliteit, bereikt door een unieke knowhow die al eeuwenlang in stand wordt gehouden.

Ruinart Champagne met gerecht en gevulde glazen

De wijn der koningen, de koning der wijnen


Sinds het Romeinse Rijk is Champagne een wijnbouwgebied dat prestigieuze wijnen produceert. Vroeger waren het echter geen mousserende wijnen. In de Middeleeuwen produceerde de regio stille wijnen. Net als de meeste Franse wijngaarden werden de Champagnewijnen verbouwd door monniken in abdijen, priesters en andere geestelijken, maar ook door vorstenhuizen.


De reputatie van de Champagnewijnen kreeg een nieuwe dimensie toen Clovis, koning van de Franken, in 496 in Reims door Saint-Rémi werd gedoopt. Tussen de 16e en 17e eeuw droeg ook koning Hendrik IV, een levensgenieter, bij aan de reputatie van de wijnen uit de regio, want onder zijn bewind werd de wijn die hier werd geproduceerd "Vin de Champagne" genoemd. In 1654, bij de kroning van Lodewijk XIV, werd champagne officieel erkend als de wijn van de kroningen aan het Franse Hof.

Champagne: Dom Pérignon, pionier van de méthode champenoise


De mythe van Champagne als mousserende wijn is verbonden met het verhaal van Dom Pérignon. Deze benedictijner monnik, procurator van de abdij van Hautvillers, zou de grondlegger zijn van wat vandaag de dag bekend staat als de "Champagnemethode". Hij zou de gecontroleerde methode van dubbele gisting van Champagnewijn in de fles hebben ontdekt en zo de "wijn van de duivel" onder de knie hebben gekregen. Omdat men destijds niet kon verklaren waarom de flessen explodeerden door het bruisen van de wijn, werd het fenomeen aan de duivel toegeschreven.


Om dit probleem op te lossen, introduceerde Dom Pérignon het gebruik van een kurk die op de fles werd gehouden. Pas in de 19e eeuw en met de wetenschappelijke vooruitgang van Pasteur op het gebied van gisting werd dit geloof over champagne ontrafeld.

Een feestelijke wijn met wereldwijd succes


De globalisering van champagne begon vooral in de 18e eeuw. Onder het bewind van Lodewijk XV was Versailles een inspiratiebron voor het hele Westen. Vanaf dat moment was champagne, een fijne wijn waarvan de kurk knalde, synoniem met feestelijkheid en luxe. In tegenstelling tot andere wijnen kon champagne niet verkocht worden in kruiken of vaten. Om hem te kunnen verschepen, werd bij koninklijk besluit toestemming gegeven om hem in dikke flessen te verkopen.


Geïnspireerd door deze mode begonnen ook andere grote Europese koningshuizen (Oostenrijk, Duitsland, Noord-Europa) champagne te drinken. De invloed van deze wijn verspreidde zich naar andere continenten dankzij de Europese koloniale nederzettingen, wat bijdroeg tot het wereldwijde succes. Na verloop van tijd werd deze feestelijke wijn het paradepaardje van aristocratische kringen en werd hij uiteindelijk gedemocratiseerd voor verkoop in het midden van de twintigste eeuw. Champagne was een must voor feestelijke gelegenheden en werd geassocieerd met verfijnde gastronomie, en stond voor uitmuntendheid en de Franse levenskunst.

In de 19e eeuw groeide de reputatie van champagne gestaag, met een sterke groei op zowel de nationale als de internationale markt. Terwijl meer dan 50% van de productie in Frankrijk wordt geconsumeerd, is deze wijn populair in de rest van de wereld.

Wat de export betreft, is de lange termijntrend dat de champagne naar alle uithoeken van de wereld reist: de Verenigde Staten zijn de belangrijkste markt, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk en Japan op de derde plaats.


Verschillende factoren dragen bij tot de stijging van de champagneverkoop. De eerste is de positionering van het product als merk, dat de consument een referentiepunt en een kwaliteitsgarantie biedt. In deze sector krijgen champagnemerken een ereplaats en een mythische dimensie. Om de mythe van deze drank in stand te houden, benadrukken de champagnehuizen de kwaliteit en de waarde van het product via een geavanceerde marketingstrategie. De communicatie van de merken is gebaseerd op een emotionele en ontastbare belofte, geassocieerd met verbeelding en dromen. Door champagne te kopen, kopen consumenten het merkimago van een huis en de belofte van een feest.


Om consumenten aan te spreken, creëren champagnemerken voortdurend nieuwe producten, zoals nieuwe jaargangen. De lancering van een nieuwe cuvée is een onvergetelijke gebeurtenis, zowel wat de fles als de verpakking betreft. Bovendien dragen de veranderende consumptiegewoonten in de loop der jaren ertoe bij dat champagne steeds populairder wordt. Dit is bijvoorbeeld het geval met de verschuiving van de verkoop naar consumptie thuis, en niet alleen in hotelbars en restaurants of op bruiloften en recepties. Om zichzelf te verwennen en momenten van gezelligheid en samenzijn thuis te creëren, hebben veel consumenten champagne opgenomen in hun routine en reserveren ze het niet alleen voor speciale gelegenheden. Hetzelfde geldt voor het creëren van nieuwe rituelen, zoals de cocktailtrend en de to-go consumptie. Het champagnehuis Veuve Clicquot is bijzonder enthousiast over dit laatste. Dit merk biedt nomadische collecties aan waarmee consumenten overal en bij elke gelegenheid champagne kunnen drinken.

Unieke expertise achter uitzonderlijke wijnen

Emblematisch en tijdloos, champagne staat bekend om zijn kwaliteiten en zijn productie op basis van traditionele knowhow. Champagne, oorspronkelijk zonder bubbels, is gaan bruisen dankzij een tweede gisting: de suiker wordt geleidelijk omgezet in alcohol door de werking van de gisten die aanwezig zijn op de schil rond de druivenpulp. Dit leidt tot de vorming van koolzuurgas, waardoor de bubbels ontstaan. Naast de combinatie van verschillende elementen die aanleiding geven tot dit natuurlijke fenomeen, dankt champagne zijn kwaliteit ook aan de verschillende stappen die de champagnehuizen nauwgezet en beheerst uitvoeren:


  1. Oogsten (meestal met de hand)
  2. Persen of pelliculaire maceratie
  3. Fermentatie, mengen van de stille wijnen en vervolgens de tweede gisting in de fles
  4. Botteling en gisting
  5. Rijping op de droesem in de champagnekelders
  6. Doorzeven van de fles
  7. Ontgisten
  8. Bepalen van het suikergehalte

Specificaties voor productie


In 1927 werd er een wet aangenomen die de grenzen van de Champagne vastlegde. In 1936 werd Champagne een Appellation d'Origine Contrôlée, waarmee het wereldwijd erkend werd. Deze AOC wordt geregeld door strenge specificaties die de regels vastleggen die moeten worden nageleefd op het gebied van druivensoorten en het wijnbereidingsproces. Dit garandeert de constante kwaliteit van onze champagnes. De Champagne interprofessional bewaakt deze appellation angstvallig tegen misbruik voor andere wijnen, andere dranken of andere producten over de hele wereld.

Een mozaïek van terroirs


De AOC Champagne beslaat een gebied van meer dan 34.000 hectare, met meer dan 270.000 percelen. De wijngaarden liggen verspreid over meer dan 300 gemeenten, waaronder 17 dorpen die geklasseerd zijn als "Grand Cru" en 44 als "Premier Cru". Ze vormen een uniek terroir, waar het klimaat, de bodem en ondergrond, en de topografie een specifieke combinatie vormen. Het is deze bijzonderheid die de champagnes hun onderscheidend vermogen geeft. Het Champagne-terroir bestaat uit vier grote streken: de Marnevallei, de Montagne de Reims, de Côte des Blancs en de Côte des Bar. Champagne dankt zijn rijkdom en unieke karakter aan de diversiteit van de bodems en blootstellingen in deze terroirs, waardoor er tal van microklimaten ontstaan in dit wijnbouwgebied. Het terroir van de Champagne heeft nog een ander bijzonder kenmerk: krijt. Sommige champagnehuizen hebben hun kelders gebouwd in historische krijtgroeven, waarvan sommige meer dan 2000 jaar oud zijn. Deze kelders bieden de omstandigheden die nodig zijn om champagne te maken: een constante temperatuur, duisternis en een optimale vochtigheid.

Champagne druivensoorten


Verschillende druivensoorten kunnen gebruikt en gemengd worden om champagne te maken. Er worden echter voornamelijk drie soorten gebruikt: chardonnay, de witte druivensoort, en pinot noir en pinot meunier, blauwe druivensoorten. Er zijn ook andere variëteiten toegestaan, die slechts een klein deel van de Champagnewijngaard uitmaken: petit meslier, pinot gris, pinot blanc en arbane.

Champagnehuizen: iconische namen (Ruinart, Nicolas Feuillate, Taittinger...)


Door de eeuwen heen hebben een aantal grote namen de geschiedenis van champagne mede vormgegeven. Ruinart is het oudste champagnehuis, dat Gallo-Romeinse krijtgroeven onder de stad Reims bezat en de eerste rosé champagne produceerde. Dom Pérignon is een ander groot champagnehuis dat alleen vintage champagne aanbiedt. Dankzij hun expertise en uitstekende producten behoren andere merken tot de grootste namen van de regio: Veuve Cliquot, Krug, Bollinger, Nicolas Feuillatte, Mumm, Taittinger, Henri Giraud, Philipponnat, Pol Roger, Laurent Perrier, Gosset, Deutz, Louis Roederer en vele anderen.

Blanc de blancs, blanc de noirs, ongedoseerd, extra brut... verschillende soorten champagne


Champagne is een mix van verschillende druivensoorten. Door verschillende jaren en verschillende druiven te mengen, is het mogelijk om een grote verscheidenheid aan champagnestijlen te verkrijgen:


  1. Champagne blanc de blancs, uitsluitend gemaakt van chardonnaydruiven
  2. Champagne blanc de noirs, gemaakt van blauwe pinot meunier en pinot noir druiven
  3. Champagne rosé, ook gemaakt van blauwe druiven


Het type champagne kan ook variëren naargelang de zoetheid door de verhouding van de dosagelikeur: Non Dosé, Doux, Demi-sec, Sec, Extra-brut, Brut en Extra-dry.


Het grootste deel van de champagneproductie is "Brut sans année" of BSA. De meest prestigieuze cuvées hebben het label "Champagne Grand Cru", "Champagne Premier Cru" of "Champagne Millésimé", gemaakt van één enkel terroir of van verschillende crus uit hetzelfde jaar.

Een feestelijke wijn synoniem voor luxe, prestige en speciale gelegenheden

Er worden wereldwijd veel mousserende wijnen geproduceerd. Champagne blijft echter uniek en onnavolgbaar. Deze drank, symbool bij uitstek van feestelijkheid en traditie, is perfect voor speciale gelegenheden: bruiloften, verjaardagen, professionele, sportieve of artistieke evenementen. In de collectie van champagnehuizen vertegenwoordigen bepaalde producten luxe tot in de perfectie. Zo heeft de LVMH champagne tot een van zijn steunpilaren gemaakt door verschillende toonaangevende merken over te nemen, zoals Moët & Chandon, Dom Pérignon en Veuve Clicquot.

Deze prestige cuvées zijn erg gewild bij verzamelaars en veeleisende kenners omwille van hun zeldzaamheid en weerspiegelen de expertise van de huizen. Deze zeer begeerde champagnes, die vaak in kleine volumes en in beperkte oplages worden geproduceerd, zijn meestal afkomstig van uitzonderlijke bodems. Sommige champagnehuizen cultiveren percelen wijnstokken in unieke omstandigheden. Met hun ongelooflijke finesse voegen deze cuvées op basis van percelen een vleugje prestige toe aan grote evenementen.

Over het algemeen beloven wijnen in beperkte oplage de consument een unieke smaakbeleving. Om deze beperkte edities, met vaak originele flesontwerpen, meer bekendheid te geven, aarzelen de merken niet om artistieke samenwerkingen aan te gaan met zangers, artiesten en andere beroemdheden die hun muze worden. Champagne heeft zich door de jaren heen gevestigd als een symbool van luxe en prestige, en schittert aan tafel in paleizen en gerenommeerde hotels – mede door zijn prominente aanwezigheid in iconische films en zijn populariteit bij Amerikaanse rappers

Verschillende formaten champagne (magnum, jeroboam...): flessen en dozen om cadeau te geven

Voor wie een luxe cadeau wil geven, gaat er niets boven een fles champagne. Of je nu de meest veeleisende kenner een plezier wilt doen of een beginnende wijndrinker wilt introduceren in de wereld van champagne, je kunt kiezen uit verschillende geschenkdozen. Om een blijvende indruk te maken, raden we je aan te kiezen voor een luxe doos. Met hun unieke en originele verpakking zal de ontvanger van het geschenk versteld staan van de eigenheid van deze ware kunstwerken. Voor adembenemende geschenken zijn grote champagneformaten een aanrader. Magnum, Jéroboam, Mathusalem en Salmanazars zijn perfect voor speciale gelegenheden zoals bruiloften.


Voor de meest veeleisende kenners is een prestigieuze champagne die finesse van textuur, verfijning, elegantie en kracht combineert een speciale traktatie. Je kan bijvoorbeeld een champagne uit het topgamma aanbieden zoals een Champagne Millésimé, een Champagne Grand Cru of een Champagne Premier Cru.

Wat kost een goede champagne?

Champagne is duur. Dit is een van de meest voorkomende misvattingen over deze mousserende wijn. De specificaties van de AOC Champagne, de specifieke kenmerken van het terroir en het productieproces zijn slechts enkele redenen voor de hoge prijs. Het is nu echter mogelijk om goedkope champagnes te vinden die perfect zijn voor meer gewone gelegenheden. Entry-level champagnes zijn een uitstekend alternatief. Het is ook goed om te weten dat sommige champagnewijngaarden biologisch of biodynamisch verbouwd worden, zonder gebruik te maken van synthetische gewasbeschermingsmiddelen of chemische meststoffen. Over het algemeen bieden biologische champagnes een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Ze worden vaak geproduceerd door kleine, familiaire champagneproducenten. De champagne van een kleine producent wordt van A tot Z door de wijnbouwer gemaakt, van het telen van de wijnstokken tot de vinificatie en de commercialisering. Naast de kwaliteit van hun producten bieden veel onafhankelijke wijnboeren uitstekende jaargangen aan tegen meer betaalbare prijzen dan de grote champagnehuizen. Producenten die behoren tot de groep champagnes de vigneron zijn Didier Doue, CL de la Chapelle, Thierry Massin, Haton & Filles, Edouard Brun en François-Brossolette.

Wine & Spice met champagne

Champagne wordt vaak geserveerd als aperitief of bij het dessert, maar kan ook aan tafel geserveerd worden bij een volledige maaltijd. Het enige dat je moet onthouden, is dat je de champagne moet aanpassen aan de verschillende gerechten met het oog op het suikergehalte. Als aperitief is een non-dosé of Extra Brut champagne, met zijn frisheid en fijne belletjes, ideaal. Tarama, plakjes gerookte ham, schaafsel van Comté of Parmezaanse kaas of reuzengarnalen zijn perfecte begeleiders. Gerechten met zout of kruiden zijn daarentegen niet aan te raden, omdat ze de textuur van de champagne zullen overweldigen.


Bij voorgerechten met een maritieme smaak, zoals zeevruchten, ceviche van vis of sushi, is ditzelfde type champagne perfect. De zuurheid van de wijn gaat perfect samen met de gejodeerde mineraliteit van deze gerechten. Samen zorgen ze voor een aangename frisheid in de mond. Een Blanc de Blancs champagne is fijn en elegant en wordt meestal gedronken als aperitief. Hij past echter ook goed bij vis- en zeevruchtengerechten, geserveerd met een romige saus.


Een Blanc de Noirs champagne is veel krachtiger, fruitiger en weelderiger en sublimeert gerechten met iets meer karakter, zoals gebraden, met saus bereide of gevulde witte vleessoorten. Bij foie gras mi-cuit is een Blanc de Noirs, maar ook een Blanc de Blancs van een rijper en krachtiger oogstjaar, de ideale begeleider. Krachtig en fruitig past een champagne rosé perfect bij gerechten met een sterke smaak, zoals eend of lam. Deze mousserende wijn past ook goed bij wildgerechten geserveerd met een saus van rood fruit. Als dessert past een rosé champagne goed bij een chocolade moelleux of een bereiding van rood fruit. Met hun hoog suikergehalte worden Demi-secs en Secs vaak geserveerd bij het dessert.


Na dit korte overzicht van het fenomeen champagne, zowel in onze collectieve verbeelding als in het glas, is het gemakkelijk te begrijpen waarom deze legendarische Franse wijn zo populair is geworden over de hele wereld. Hij is gedistingeerd en leent zich voor alle grote gelegenheden in het leven, van eenvoudige gelegenheden tot feestelijke momenten. Wat nog verbazingwekkender is, is dat zijn grootsheid en reputatie nog lang niet afnemen en zelfs verder reiken dan de omtrek van de aarde, als we afgaan op de laatste experimenten in de wijnproductie: dankzij een fles die speciaal is ontworpen door de ontwerper Octave de Gaulle, zal deze prestigieuze en feestelijke wijn zich kunnen aanpassen aan gewichtloosheid. Deze mousserende wijn, die getuigt van eeuwen geschiedenis en naar de toekomst kijkt, is ook klaar om de ruimte te veroveren! Terwijl je wacht om een leuk en feestelijk moment in de ruimte te beleven, kun je een vleugje elegantie toevoegen aan je feest of eenvoudig aperitief dankzij de brede selectie champagnes die beschikbaar zijn op Vinify. Of je nu op zoek bent naar een champagne van een van de grote huizen of een van een kleine producent, Brut Sans Année, cuvées millésimées, Blanc de Blancs, Blanc de Noirs, Rosé, non dosé, Brut of Sec, er is voor ieder wat wils!

Geniet, maar drink met mate.

© 2002-2025 VINATIS